:: One Night in Bangkok ::

tisdag, januari 03, 2006

Antligen Kambodja!

Antligen eftersom vi borjat ledsna lite lite pa valordnade Thailand. Det ar verkligen helt underbart dar, men nastan lite for enkelt. Ok, nu var vi ju pa en charterstrand pa en o som alldeles snart kommer vara lika utbyggd som Phuket... Hur som helst kandes det skont igar att komma igang med lite "riktig" resa. Vilket vi fick sa vi klarade oss. Forst songthaew (flaktaxi) till farjan, langsam batfarja, ny songthaew till Trat. Pust. Dar stotte vi pa ett engelskt par i 45-arsaldern som letade folk att dela taxi till gransen till Kambodja. Man kan lika garna aka minibuss for ett fast pris, men what the hell, sa det blev en ny songthaew. Svettig het granskontroll. 25 dollar kostar visat. Ny taxi, och dar foll vi for det gamla "och sa har jag ett guesthouse, nara allt som ni kan bo pa...". Nu var det faktiskt helt ok dar och ruggigt billigt, men jag gillar anda inte att bli "lurad" att bo nanstans. Sarskilt som vi bestamt att vi skulle lyxa med AC, tv och egen dusch med HETT vatten. Och sa blev det anda flakt och delat badrum...

Aven om det ar trevligt att hitta folk (dvs det engelska paret som vi nu hangt lite med i snart 48 timmar) att umgas lite med, sa kan det ibland bli lite jobbigt, som att man efter att kant varann i 1 timme helt plotsligt "maste" gora samma sak. "Ska ni bo har? Nehe, nej det ska inte vi heller!" Men sa ar jag oxa besatt av att fa bestamma sjalv... I alla fall har jag mer lust att kompromissa med Martin an nagra manniskor jag just traffat.

OK, rant over.

Men Kambodja har hittills varit precis sa bra och annorlunda som jag hoppats. Antar att gamla "det ar som Thailand for 20 ar sedan" skulle kunna passa har, om det inte vore for att det ar en av mina hatmeningar nar det galler resor... (fan vad gnallig jag ar ikvall!). Gardagskvallen i gransstaden Koh Kong var lugn, men det kandes anda toppen att vara i ett nytt land. Glada barn som ropar Hello! (och "one baht madam, please"). Och alla pratar battre engelska an i Thailand! Kul att kunna prata lite med lokalbefolkningen, mer an att bestalla mat och notan. Martin har samplat lokal ol, Angkor Beer, men det foll honom tyvarr inte i smaken. Daremot var banan shaken igar sa god att jag blev tvungen att dricka tva.