:: One Night in Bangkok ::

torsdag, mars 02, 2006

Hemma ar bast

Sa ar vi da antligen hemma igen. Nej, ring nu inte alla pa en gang, vi kommer inte att svara. For vi ar i Bangkok. Och det kanns som hemma. Visserligen bor vi pa nytt hotell, Hotel Reno mitt i smeten vid Siam Square (tack for tips Sanna och Johan!). Men lukterna, trafiken, MBK. Det kanns som hemma. Bangkoklukten far mig att minnas alla tidigare besok har, da jag hackade pa Khao San Road dagarna i anda, utan att se mer av BKK an Grand Palace. Tur att M kom med och oppnade mina ogon for resten.

Shoppingen gjorde en rivstart. M har handlat dataprylar och jag fick lyckokick over att stora Zara oppnat pa Siam Paragon och shoppade snygg skjorta. Vi har bada bestallt glasogon (ja, jag har blivit langsynt), Ms andra par! Plus lite annat smatt och gott. Och dagen ar ju inte over an.

Natttaget fran Laos funkade fint. Vi hade ju lyxat med forsta klass, egen kupe med andra ord, baddat med lakan och bast av allt, roomservice! Mat och dryck bestalldes av en man med meny, som levererade allt pa sma tallrikar. Kostade skjortan, relativt sett, men det var vart att slippa trekka till restaurangvagnen.

Att ta sig fran Vientiane, Laos till taget var dock en mardrom. Forst vantade vi 1 1/2 timme pa att bli hamtade av den minibuss som skulle kora oss till gransen. Sedan plockade fel buss upp oss vilket de kom pa efter ett tag och dumpade av oss igen. Sedan kom ratt buss som fatt vanda for att hamta oss. Sedan ko pa ko; visa passet, kopa exit fee, visa exit fee, kopa bussbiljett, vanta pa buss, aka buss 10 min till thaigransen, visa passet, hitta tuktuk. Med 10 minuter till tagets avgang kom vi flasande och stressade till stationen. Lite for lite marginal till ett tag man absolut inte far missa.