:: One Night in Bangkok ::

onsdag, december 21, 2005

Martins lasning

Det har har jag last hittills pa resan:

"Minnet av en mordare", Willy Josefsson.
Enligt GP "en av arets basta svenska deckare" ... Inte riktigt, tycker jag. Vardagsputtrigt i Skanska smastader, en pensionerad polis med aldersnoja, en plot som borjar med lite hembranning men snart visar sig innefatta varldspolitik over flera decennier. Trist sprak, men valfunna vandningar i historien. Inte sa bra. Andrea plojde igenom den pa ett par timmar, typ. (Hur GOR folk som laser sa snabbt?)

"Patient 67", Dennis Lehane.
Den har rekommenderas ju hit och dit av alla man moter, sa nar jag sag den i bokhyllan pa vart guest house snodde jag snabbt at mig den. Och den var en riktig njutning att lasa. Polis utreder mentalpatients forsvinnande pa en otillganglig o. Och en storm narmar sig... Kanner mig inte helt tillfredstalld av upplosningen... Men det kanske ar en bra sak, eller?

"This 'n' that", Bette Davis.
En sorts memoarer. Hm. Rapsodiskt skriven, inte spannande eller gripande heller. Men kul med lite Hollywoodhistoria och inte minst Davis attityd -- hon verkar ha varit en helt sjukt dominant manniska. Hon antingen avfardar eller alskar personer och sticker in sina sma surt forvarvade visdomar har och var. Anda valdigt skont att fa hora nagon sa gammal tala fritt om sitt liv. Nar gjorde din farmor det senast?

Igar borjade jag lasa Paolo Coelhos "Alkemisten". Fabelartat skelett till historia spackad full med latinsk magi och visheter. Agneta Sjodin alskar den! Aterkommer...

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home